מהו חינוך טוב? יש שיגידו שהמדד הוא מצוינות לימודית הנבחנת על ידי הזכאות לבגרות והחלק העיוני במבחני מיצב, יש שישימו דגש על מדדי חינוך ערכי כמו מעורבות חברתית ויש שישימו את הדגש דווקא על הפיתוח האישי, על יצירתיות ועל הכנת הילדים והנוער לעולם המבוגרים והתעסוקה.

כולנו משוכנעים שחינוך טוב הוא דבר חשוב, גם כהורים לילדים וגם כחברים כקהילה וכך גם לאנשי המערכות הציבוריות המופקדות על כך. יחד עם זאת קושי מרכזי בקידום מערכות החינוך טמון כפי שהיטיבו להגדיר אנשי אקדמיה כגון פרופסור דן גיבתון מאוניברסיטת תל אביב – בריבוי מטרות ואף במטרות שעשויות להיות מנוגדות וסותרות. אמירה זו כבר שגורה בפיהם של קברניטי העיר שנים רבות גם בהקשר למערכת החינוך המקומית אשר חדשות לבקרים מוצעים לה ריבוי תכניות חיצוניות שכל אחת מהם מתימרת להפוך את החינוך לחינוך מצוין.

לצד תהליכים אלו הצבנו כמטרה להקים בתוך העיר את כלל השירותים הנחוצים לתושב ובמרכז שירותים אלו - מערכת חינוך מיטבית. לשמחתנו הצלחנו להעמיד בעיר בתי ספר וגנים חדשים ומזמינים לצד מוסדות חינוך משלים, מועדוני נוער ומרכזי תרבות. התהליך שהחל בהקמת מוסדות חינוך שלא היו בעיר, כגון בתי ספר על יסודיים עכשיו מבשיל לשלב השני במהפכה – הפיכתנו למערכת החינוך המובילה באזור.

לאור משימה כבירה זו, כבר לפני שנה הוחלט בעיריית נתיבות לשים דגש על בניית תכנית אסטרטגית ורב שנתית למערכת החינוך כרכיב מרכזי וחיוני בתכנון העתידי של העיר. נתן רובין מנהל אגף אסטרטגיה הסביר: "ישנה ההבנה שחינוך מצוין הוא מנוף ותנאי לעמידה ביעדים ובחון העירוני ולכן הנושא נמצא בראש סדרי העדיפות. לשמחתנו אנחנו מזהים בשלבי האבחון מגמות חיוביות ואף חוזקות והזדמנויות כגון החיבור שבין המערכת הפורמאלית ובלתי פורמאלית לצד הצמיחה העירונית שמזמנת הקמת בתי ספר וקריות חינוך חדשים ואף מותאמים ללמידה חדשנית."

את המהלך מלווים מתחילתו אבי אלישע, ראש מינהל החינוך, חן דהן, מנכ"ל חברת נתיבים, טל בן דור, מנהלת אגף הנוער, מירב בוסקילה מנהלת אגף קדם יסודי יחד עם צוותיהם החולשים על כלל המערכות העירוניות בתחום החינוך והקהילה. אלי מאירי, יועץ ומומחה בתחום החינוך המלווה את התהליך מטעם ארגון "ערי חינוך", הציג השבוע לאחר השלמת שלבי האבחון של מערכת החינוך תמונה חינוכית עירונית איכותנית מתוך פרספקטיבה ארצית ובין לאומית: " יש בנתיבות יתרונות בולטים שהם ייחודיים ברמה הארצית הן ברמה הארגונית, הניהולית והמנהיגותית והן ברמה האנושית. צוות החינוך המוביל של העיר הוא צוות צעיר, דינמי, שיתופי ובעל חזון ומוטיבציה והדבר אינו מובן מאליו. כאשר ראשי המערכות הפורמאליות ובלתי פורמאליות גם חולשים על כלל המערכת העירונית וגם פועלים מתוך שותפות מלאה לא כסיסמה, יש כאן חוזקה אדירה שיש למנף. יתרה מזאת, היציבות והמנהיגות הניכרת של ראש המערכת העירונית ויכולת קבלת החלטות, יכולת ביצוע ונכונות להקצות משאבים ללא ספק תאפשר לעמוד ביעד ראוי וריאלי שהציבה לעצמה העיר – להיות מודל חינוכי ארצי לחינוך הוליסטי סביב הילד 24/7."

בנוסף לאבחון האיכותני שגם חשף על פי מודל SWOT אתגרים ואיומים כגון תדמית לא עדכנית, בירוקרטיה מתגברת במערכת החינוך הארצית וכדומה, נאספו נתוני חינוך כמותניים בעשור האחרון המעידים על שיפור הדרגתי ברמת הזכאות לבגרות ועל גידול ניכר בהיקף התלמדים הלומדים במערכת החינוך העירונית.

כחלק ממדיניותו לשילוב נציגי ציבור והורים בתהליך החינוכי, הנחה ראש העירייה לשלב את ועד ההורים העירוני ולקיים מפגשים לשיתוף הציבור שהיו מלמדים ומשמעותיים לאנשי המקצוע והדגישו אף הם את ציפיית ההורים למענה הוליסטי ואת היתרונות שבשילוב תנועות הנוער בבתי הספר. יו"ר ועד ההורים העירוני, מוטי חסן הדגיש את מדד "דמות הבוגר" ככלי לעיצוב חזון חינוכי עירוני ולעיצוב תמונת עתיד של מערכת החינוך ולגיבוש זהות בית ספרית. כנרת עגור, גם היא חברת ועד ההורים העירוני אשר מייצגת את תחום החינוך היסודי אף היא בירכה על התהתליך האסטרטגי שמובילה העירייה והדגישה את הרצון לעבודה משותפת של מערכת החינוך עם ההורים מתוך הצבת המטרה המשותפת במרכז.

עקרון החינוך 24/7 שהוחלט לשים עליה דגש מגלמת תפיסת עולם חינוכית הדוגלת בלקיחת אחריות כוללת הן בשעות הבוקר והן אחר צהרים ובחופשות, תוך שילוב כלל המערכות והתשתיות העירוניות לצורך מינוף החינוך ותוך מתן מענה הוליסטי המקיפים את כל ההיבטים המשמעותיים לילד.

כחלק מהתהליך העמקת התהליך והצגת האבחון וקווי המדיניות שאושרו על ידי ראש העירייה, התכנסנו ביום שלישי במרכז פסג"ה כל מובילי החינוך בעיר: מנהלי ומנהלות בתי הספר לצד כל מנהלי התחומים והמוסדות הבלתי פורמאליים כדי לדון ולהחל לבנות יחד תכנית פעולה אינטגרטיבית למערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית- הלכה למעשה.

על מנת להדגיש את השינוי התפיסתי ואת טשטוש הגבולות בין המערכות, במקום להתחיל בדברי פתיחה פורמאלים פתחה את המפגש מנהלת אגף הנוער בהעמקת ההיכרות בין המשתתפים ולאחר מכן הציגו ראשי המערכת אבי אלישע וחן דהן את תפיסות עולמם ואת החזון החינוכי. אנשי החינוך נחשפו לעשייה חינוכית חדשנית ברמה הארצית והשראה לאופני ההתמודדות עם אתגרים חינוכיים וניכרת היתה התרשמותם מתוכן הדברים ומההעשרה שקיבלו בתוך העיר וביוזמת העירייה. לאחר מכן הוצגו בפני הצוות הרחב האבחון וקווי המדיניות על ידי מנהל אגף אסטרטגיה ולבסוף התקיימו קבוצות עבודה בו נראו בוגרים כצעירים דנים בהתלהבות ועניים חדורות שליחות ואמונה בדרכים למימוש חזון זה.

הצוות המאוחד – דבר ייחודי בנוף השדה החינוכי דנו כיצד מקיימים מצויינות לימודית לצד מצויינות ערכית, איך מפתחים את הפרט ומעצימים את הכישרונות והייחודיות של כל ילד וילדה, לצד פיתוח הקהילה והמעורבות החברתית, הורים, חופשות ועוד שהיו רק חלק מהנושאים שנדונו.