השירות הפסיכולוגי-חינוכי של עיריית נתיבות פועל מתוך תפיסה מערכתית-אקולוגית הרואה במניעה ובפיתוח חוסן את הבסיס למתן מענה למגוון הצרכים הקיימים באופן טבעי בבתי הספר.        
מתוך תפיסה זו אנו שמים דגש על עבודה מערכתית לחיזוק והעצמת הצוותים החינוכיים והפיכת הסביבה החינוכית לסביבה מגדלת ומיטיבה עבור כל תלמידי בית הספר.       
עבודה בגישה אקולוגית כוללת גם התייחסות למערכת המשפחתית, ולחיזוק הקשר בין ההורים לבית הספר כאמצעי לקידום הרווחה הנפשית של התלמידים.
לצד העבודה המערכתית, השירות מתמחה גם בעבודה טיפולית ואבחונית ברמת הפרט, שמטרתם לסייע ולאפשר תפקוד טוב יותר של ילדים ובני נוער במסגרת הביתית והלימודית. במסגרת זו ניתן גם מענה למצבי לחץ, חירום ומשבר הדורשים התערבות וליווי פסיכולוגי.

תפקיד השירות הפסיכולוגי

תפקידו המרכזי של השירות הפסיכולוגי-חינוכי הוא לקדם את רווחתם ואת בריאותם הנפשית של כלל התלמידים במערכת החינוך. על-מנת לממש תפקיד זה, השירות הפסיכולוגי פועל ברמת מערכת החינוך והקהילה, הפרט והמשפחה, בעתות שגרה ובחירום.
בתוך המסגרות החינוכיות עובדים הפסיכולוגים החינוכיים במרחבי הדרכה והעצמה עם הצוות החינוכי ונותנים להם כלים להתמודדות. ניתן להזמין את אנשי הצוות להתייעצות לדיון על מקרים, או לקבלת הדרכה ופיתוח מקצועי.

התמחויות

על מנת לתת מענה למגוון צרכים, צוות הפסיכולוגים בשפ"ח מתמחה בתחומים שונים:

  • עבודה עם מתבגרים
  • עבודה בגיל הרך
  • טיפול בבעיות התנהגות
  • חינוך מיוחד – כולל ליווי סייעות חינוך מיוחד המשלבות ילדים בחינוך הרגיל
  • התערבויות במצב משבר וסיכון קיצוניים
  • מענה מערכתי ופרטני בחירום על רקע בטחוני
  • הפרעות בתקשורת

צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי כולל כ-18 פסיכולוגים חינוכיים, העובדים בטווח הגילאים שבין 3-18, בגני טרום-חובה וחובה, בבתי הספר היסודיים וכן בחטיבות ובתיכונים.

פנייה במקרים פרטניים

בתי הספר יכולים לפנות לשירות הפסיכולוגי החינוכי בנוגע למקרים פרטניים. בבית הספר ישנו צוות רב מקצועי, המאתר ילדים שיש להם קשיים ובונה להם תכנית התערבות. במקרים שמומלץ לערב פסיכולוגית מצוות השירות הפסיכולוגי החינוכי, תתבצע פניה להורי הילד. בהתאם לקשיים שעולים מהתערבות הפסיכולוגית (לקות למידה, קשיים רגשיים, התנהגותיים, קושי בתקשורת עם המחנכת, בעיות חברתיות, בעיות במשפחה ועוד), נבנית תכנית שעשויה לכלול הפניה לאבחון פסיכולוגי, הדרכה למחנכת ועוד.
במצבים של חירום, מצב רגשי קשה לאחר משבר, סיכון לילד או לסביבה (הערכת אובדנות), פונה בית הספר מיידית לשירות הפסיכולוגי. אם לא ניתן לטפל באמצעות השירות הפסיכולוגי, ניתנת הפנייה למיון.

תוכניות טיפוליות

  • חדרי שלווה 
    פרויקט טיפולי שבמסגרתו ניתנים טיפולים פרטניים וטיפולים קבוצתיים על-ידי פסיכולוגית ומטפלת באומנות, בתוך בית הספר. הפרויקט פועל בחמישה בתי ספר בעיר. הצוות הטיפולי בבית הספר קובע מי זכאי לטיפול בחדרי השלווה.
     
  • "מלקויות ללמידה"
     פרויקט של משרד החינוך שמטרתו איתור לקויות למידה כבר בשנות חטיבת הביניים, ותחילת תהליך עבודה מותאם הכולל תגבורים, קבוצות טיפול רגשי, הוראה מתקנת, עבודה עם ההורים ועוד. בסוף כיתה ח' מתבצע מיפוי חוזר, ואם נמצאים ילדים שלא התקדמו, הם מופנים לאבחון פסיכודידקטי במרכז ללקויות ללמידה (מל"ל), בתחילת כיתה ט'. לאחר האבחון, מחליט הצוות האם הילד זכאי להתאמות בהתאם לקריטריונים של משרד החינוך.
     
  • הכלה והשתלבות 
    צוות השירות הפסיכולוגי החינוכי מקבל שעות להכשרת המורים והצוות בבתי הספר בנושאי חינוך מיוחד.
     
  • מטיב"ה
     פרויקט לטיפול מערכתי-הוליסטי בתלמידים עם בעיות התנהגות. הפרויקט מופעל בשני בתי ספר בעיר. במסגרת הפרויקט מתקיימת קבוצה למספר תלמידים שנבחרו לפרויקט על-ידי הצוות הטיפולי של בית הספר. בנוסף, מתקיימות הדרכות הורים והדרכה לצוות החינוכי.
     
  • אתר דחק 
    במצב של חירום בטחוני, בו ילדים נכנסים לחרדות (למשל, בעקבות אזעקות), נפתח אתר דחק, הכולל פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, בו ניתן לקבל טיפול מיידי ראשוני. טיפול ההמשך ניתן על ידי נט"ל.
     
  • טיפול בנפגעי חרדה עקב אירוע חירום ביטחוני 
    ניתן לפנות לקבלת מענה טיפולי בחרדה מתמשכת בעקבות המצב הבטחוני דרך בית הספר או ישירות לשירות הפסיכולוגי (דרך מזכירת השירות). לאחר הפניה הראשונית, ההורים יתבקשו למלא טופס הפנייה שיועבר למרכזת תחום הטיפול בשפ"ח, שתדאג להעביר את הפניה למטפל/ת פנויים.

יצירת קשר

שירות פסיכולוגי חינוכי
personמנהלת השירות הפסיכולוגי שועא כהן
personכתובת רחוב רמב"ם 2
personטלפון 08-9941077

מזכירות השירות הפסיכולוגי
personמזכירה רותי ביטון
personכתובת רחוב רמב"ם 2 נתיבות
personטלפון 08-9941077