תואר יקיר העיר בתחום קליטת עליהגברת זמנה ארגדו


סיפור חייה של הגב` זמנה ארגדו שוזר בתוכו את סיפור התמזגותה של גלות אתיופיה אל תוך כור ההיתוך של החברה הישראלית, דווקא משום שהוא אינו מספר מעשה טראגי על אישה קשת יום, חבוטת נפש האוצרת בליבה טראומה של חבלי קליטה. זהו סיפורה של אישה שעלתה ארצה בגפה, יחד עם שלושת ילדיה במסגרת "מבצע שלמה" ומיד הפכה מעולה חדשה לקולטת עליה. 

זמנה ארדגו נולדה בשנת 1957 ברה-איסוס שבאתיופיה שם גדלה למדה והתחנכה בסביבה חינוכית המטיפה לעלייה לארץ הקודש.במסגרת לימודיה למדה זמנה את רזי השפה העברית והחלה לשמש כמורה לעברית. עם עלייתה ארצה היא הגיעה לישוב מעגלים וכעבור שנה עברה לנתיבות. על רקע ידיעתה את השפה העברית היא נקלטה היטב בנוף המקומי, שימשה מתורגמנית, התנדבה לעזור לעולים ומצאה עצמה מכילה את הבעיות האופייניות לקהילה זו כנציגתם בפני הרשויות הממלכתיות והמקומיות.

חרף התמסרותה של הגב` זמנה ארגדו לסיוע לעולים מהקהילה האתיופית, היא מצאה זמן לעשות לביתה, לגדל ולחנך את ילדיה וגם את הזמן הדרוש כדי להרחיב את השכלתה. היא עברה קורס המתמחה בגישור בין הורים לילדיהם והחלה לעסוק בתחום זה כמשלוח יד. הגב` זמנה ארגדו היא אישה חכמה, אינטלגנטית, נעימת הליכות שהצליחה להשרות בקרב מטופליה תחושה של אמון וקרבה. "ראשית חוכמה של עשיה מתחילה בהבנה של האחד את השני", היא אומרת כשהיא מדגישה שמרבית חילוקי הדעות נובעות מחוסר תקשורת והבנה של הצד השני וכשהיא מצליחה לפרק מחסום זה, הדרך לגשר על הפערים הופכת סלולה יותר.

ברבות הימים שימשה זמנה כמורה לשפה האמהארית במרכז הרוחני בעיר ומנהלי בתיה"ס ומורים פונים אליה בבקשת עזרה מקצועית כאשר נתקלים בבעיות חינוכיות או משמעתיות של אחד מהתלמידים הנובעת מבעיות מנטליות או סוציו אקונומיות.

זמנה נוטלת חלק פעיל בפרוייקט "תבלינים" המורכב מנשים מקומיות המבשלות כמיזם עסקי להעצמת נשים. שם היא לומדת לבשל תמהיל של מאכלי עדות ומלמדת את חברותיה לבשל את מאכלי הקהילה האתיופית. זמנה אף נוטלת חלק פעיל בחיי החברה בתרבות והפולקלור הייחודיים המתקיימים בחוגי העדה.

זמנה ארגדו קשרה את גורלה עם העיר נתיבות אותה היא אוהבת ובחייה היא מעורה היטב והיא רואה את עיקר ייעודה בעשיה התנדבותית ללמען הקהילה האתיופית בעיר. היא מקבלת את האנשים ברוחב לב ובמאור פנים. דלתה פתוחה לרווחה והיא ומשמשת כתובת ואוזן קשבת לרבים מבני הקהילה הדורשים בעצתה ובסיועה. כאשת חינוך מייחסת זמנה חשיבות רבה להטמעת תוכניות חינוכיות לבני הקהילה, למתן שעות תגבור ותמרוץ ולהקניית כלים ומשאבים למשפחות שאין ידם משגת. אבל היא גורסת כי מבחן ההתערות של התלמידים במערכת החינוך נעוץ ביכולת התודעתית של מנהלים, מורים, תלמידים והורים, להכיל את בני העדה כאנשים שווים מבחינה חברתית, חינוכית ותרבותית.

"נתיבות היא עיר שקטה המתאימה לגידול ילדים. נתיבות היא מקום טוב ביחס לערים אחרות ואי אפשר שלא להתרשם מקצב הבינוי והפיתוח של העיר ומהגידול באוכלוסיית העיר", היא אומרת ביחס לנתיבות.
על כל אלה נמצאה הגב` זמנה ארגדו ראויה לתואר "יקיר העיר" נתיבות.